Magyar konyha, kontra egészség?

Honnan indul a világméretű elhízási járvány? Megnevezhető-e egy kor, vagy egy társadalmi folyamat mely felelős a túlsúly terjedéséért? A magyar konyha fejlődésén jól végigkövethetjük, hogyan alakultak ételeink korról-korra.

c_400_200_16777215_00_images_stories_egeszseg_magyko.jpgJó pár éve már, hogy a hír felröppent, hogy amerikai sztárok, az un. paleodiéta híveivé váltak, ami nem más, mint az ősemberéhez hasonló táplálkozási séma. Ez valójában nem egy fogyókúra, inkább egy egészséges táplálkozási forma. Az emberi lét kezdetekor az ősember még tudta – vagyis inkább neki még nem volt választási lehetősége – hogy mit egyen, és azt hogyan készítse el. Őseink étkezésében a nyers húsok, a szabadtűzön elkészített sültek, különböző gabonafélék jelentették a táplálék legnagyobb részét. A sokszor keveset elv is megvalósult, és a mozgás a túlélés része volt. Vannak ma is élő zárt közösségek (törzsek), amelyek még szinte úgy élnek, mint az ősemberek, étrendjük csak nagyon keveset módosult az ősidők óta. Nincs szuvas foguk, tökéletes a látásuk, nem kínozza őket ízületi gyulladás, cukorbaj, magas vérnyomás, de a depresszió, a skizofrénia és a rák is szinte ismeretlenek számukra. Tehát a kezdetekkor táplálkozásunk még 100 százalékban alkalmazkodott az akkori elvárásokhoz, és még ma is megállja a helyét az egészséges táplálkozás terén.

Ha ugrunk egy nagyot a történelemben, és a honfoglalás előtti korba, a magyarok uráli őshazájába látogatunk, alig látunk különbséget a táplálkozás terén. Az eszközök a vadászathoz és a sütés-főzéshez valók, az életkörülmények sokat javultak, de a fő eledel itt is a hús, főleg a vadételek, a különböző gabonafélék őrleményei, a kásafélék és a sütött lepények. Az idők során nagyon sokat változott a magyar konyha és az étkezési szokások, különböző népek szokásait, alapanyagit is átvettük, a német, osztrák, olasz, francia, török hatások érvényesültek a legerőteljesebben.
A XVII.-XVIII. században megjelenik a cukor, vanília, csokoládé és a tejszín. Találkozhatunk a keményítővel, élesztővel és egyéb pácolásra alkalmas fűszerekkel is. Elterjedt a sertészsírban történő sütés, főzés. Gyakori az édességek fogyasztása pl. tejben főtt galuska, kalács, mézeskalács, kifli, piskóta, madártej, grillázs, kétszersült. Megtalálhatjuk a jéggel vagy hóval fagyasztott fagylaltféléket.
A XIX. századból már számos utazó leírásában ismerjük a magyar konyhát. A pesti közönség éppúgy szereti a rántott csirkét, mint a bécsi. Több utazó ajánlja a gulyást és a paprikás csirkét. A vendéglőkben majdnem minden ételt paprikáznak, van paprikás hal, paprikás hús, paprikás szalonna.

Végül ebből a nagy egyvelegből alakul ki a jellegzetes magyar konyha:
• a sertészsír, a vöröshagyma és a fűszerpaprika együttes használata,
• a sertéshús és sertészsír domináns alkalmazása,
• a tejföl nagymértékű felhasználása,
• sajátos ételkészítési módok (pörköltalap készítés, pirítva párolás, rántással sűrítés),
• sajátos fűszerezési eljárások,
• magas szénhidráttartalmú köretek és főzelékek fogyasztása.

c_400_200_16777215_00_images_stories_egeszseg_magyko2.jpgMiért is írtam egy gasztronómia történelem összefoglalót? Azért, hogy rávilágítsak, nekünk magyaroknak, milyen rögös utat kell bejárnunk az egészséges táplálkozáshoz vezető úton, hiszen a jól megszokott magyaros ízek közelebb állnak az egészségtelenhez, mint szeretnénk. Azt gondolom, azt nem kell bebizonyítanom, hogy a gyerek azt és úgy eszi, amit a felnőtt, így alakul ki az országokra jellemző konyha is, anyáról lányra, generációról-generációra. A táplálkozási szokások már gyermekkorban kialakulnak, hiszen a kicsik ilyenkor tanulják meg a helyes ételválasztást, az étkezési ritmust, ebben a korban formálódik az ízlés és rögzülnek a táplálkozási minták, valamint a táplálkozási magatartás is. Ha ebben az életkorban rögzülnek a jó szokások, akkor a későbbiekben, felnőttként ezt a habitust fogják folytatni, ami az egészségmegőrzést szolgálja. Nem igaz, hogy felnőttkorban nem tudjuk befolyásolni a táplálkozási szokásokat. Sajnos azonban, ha a habitus már kialakult, hosszabb és nehezebb pozitív irányba változtatni, de mindenképpen megéri megpróbálni!

Haris Éva
 

Click here - http://fbetting.co.uk claim betfair bonus

adsense

Az oldalunkon cookiekat használunk, hogy a jövőben minél személyre szabottabb tartalmakat készíthessünk Neked.
Elfogadom a cookiek használatát az oldalon.