A fáradtság és az álmosság okai

c_400_200_16777215_00_images_stories_fiubolferfi_gep.jpgAz iskolában a sportpályán, otthon a mindennapi gondokban helyt kell állni, de ez nehezen megy, ha folyton fáradt vagy, és olyan álmos, hogy legszívesebben bebújnál az ágyba. Mitől lehet az ember fáradt és álmos? Mit lehet ellene tenni?

Ebben a felgyorsult világban egyre jobban kinyúlik a napi teendők ideje, az alvás ideje meg lerövidül. De próbáljuk meg megtalálni azt a pontot, ahol elég idő jut mindenre!

 

Kevés alvás


A nem elegendő mennyiségű alvás negatív hatással lehet a koncentrációs képességedre és az egészségedre. A felnőttnek napi 7-8 óra alvás ajánlott. A fiatal szervezetnek ez 8 és fél - 9 és fél órát jelent.

Tipp: Alakítsd ki magadnak, hogy minden nap mikor fekszel és kelsz! Ehhez mindig ragaszkodj. A hálószobádból tilts ki minden elektromos készüléket, mobiltelefont, laptopot, PDA- t stb. Ha még mindig nem tudsz aludni, kérj segítséget orvosodtól, mert lehet, hogy ez alvászavar.
 

 

Alvás során fellépő légzés


Alvás során fellépő légzési elégtelenség


Sok ember azt gondolja, hogy eleget alszik, valójában az alvás közben fellépő légzési elégtelenség gátat szab ennek. Ilyenkor a lágy szájpadlás alvás közben lesüllyed, elzárva a levegő útját. Ekkor egy pillanatig nem kapsz levegőt, az agy ezt érzékeli és küld egy jelet az alvóközpontnak, hogy „ébresztő, nincs levegő”.

Majd egy kis időre felébredsz így normalizálva a légzésedet. Előfordulhat ez a folyamat az éjszaka során többször is. Lehet, hogy nem is emlékszel rá. Azt hiszed, hogy végig aludtad az éjszakát, de közben nem is.

Tipp: Ha túlsúlyos vagy elhízott vagy, kezdj el fogyókúrázni! Ha dohányzol, szokj le róla!

 

Megfelelő táplálkozás


A kiegyensúlyozatlan étkezés okozhat alvási problémát. A helyes táplálkozás segít a vércukorszintet a normál tartományban tartani és megakadályozza, hogy fáradtnak érezd magad, amikor csökken a vércukor szinted.

Tipp: Mindig reggelizz! Soha nem menny el hazulról éhesen. Minden étkezéseddel biztosíts magad számára fehérjében és szénhidrátban dús ételt. Például reggelizz főt tojást teljes kiőrlésű kenyérből készült pirítóssal! Napközben ebédelj és kapj be egy- egy snacket, hogy energia szintedet fenntartsd!

 

Vérszegénység


A vérszegénység a nők kőrében az egyik leggyakoribb ok az alvászavarra. A menstruációs vérveszteség okozhat vashiányt, ami a nőket veszélyeztetheti. Vörösvértestekre van szükség, amely szállítja az oxigént a tüdőből a szövetek, sejtek felé. A vörösvértestben hemoglobin található. A hemoglobin szerkezetében vas helyezkedik el, amely megköti az oxigént.

Tipp: A vérszegénység általi vashiányra fogyassz vasban gazdag élelmiszereket (sovány hús, kagyló, máj, bab, gabonafélék) vagy szedj vaspótló tablettát!

 

Depresszió


A depresszió annak ellenére, hogy egy érzelmi zavar, sok fizikai tünetet képes produkálni. A leggyakoribb tünetei a fáradtság, étvágytalanság, fejfájás.

Tipp: Ha fáradtnak és lehangoltnak érzed magad, több mint pár hétig, akkor keresd fel az orvosod. A pszichoterápia és a gyógyszeres kezelés segít kilábalni a depresszióból.

 

Hipotireózis


A pajzsmirigy hormonokat termelő mirigy, amely a nyakad tövében van. Felelős az anyagcseréért. Ha a mirigy nem termel elég hormont, akkor az anyagcsere lelassul és súlyfelesleg alakul ki. Ezt hívjuk hipotireózisnak.

Tipp: Egy vérvételből meg lehet állapítani e betegség fennállását. Ha erről van szó, hormon készítményekkel lehet kezelni.

 

Túl sok koffein

c_400_200_16777215_00_images_stories_fiubolferfi_kave.jpgMérsékelt mennyiségben a koffein javítja az éberséget és a koncentrációs képességet. De túl sok belőle, növeli a pulzusszámot, a vérnyomást és idegességet okozhat. A legújabb kutatások szerint, a túl sok koffein egyes embereknél fáradtságot okozhat.

Tipp: Vegyél vissza a kávé, a tea, a csokoládé, az üdítő mennyiségéből. Ne szedj olyan gyógyszert, melyben koffein található! A hirtelen megvont koffein hiánya okozhat még nagyobb fáradtságot, de ez csak átmeneti.

 

Húgyúti fertőzés


Ha már volt valaha húgyúti fertőzessed, akkor ismered a vele járó égő fájdalmat. De a fertőzés nem mindig ilyen nyilvánvaló. Valamikor a tünetek nem mutatják meg magukat. Bizonyos esetekben a fáradtság lehet az egyetlen jel.

Tipp: A vizelet vizsgálata gyorsan megerősíti a húgyúti fertőzés fennállását. Antibiotikumos kezeléssel a fertőzés és a fáradtság egy hét alatt eltűnik.

 

Cukorbetegség


Normál esetben a hasnyálmirigy inzulinja a véráramból lebontja a cukrot, amely a sejtekig jut, ahol energia lesz belőle. A cukorbetegek esetében nem vagy csak kis mennyiségű inzulin termelődik, így a cukor a véráramban marad. Tehát a szervezet annak ellenére, hogy a gazdája evet, nem jut elég tápanyaghoz.
Tévesen hiszed azt, hogy a cukorbetegség csak az időseknél fordulhat elő. Sajnos ez a kor nemet, kort nem kímélve támad. Ha állandó fáradtságot érzel, vizsgáltasd meg magad erre a betegségre.

Tipp: A cukorbetegség nem gyógyítható, de kezelhető és kordában tartható megfelelő étrenddel, testmozgással, gyógyszeres kezeléssel vagy inzulin befecskendezésével.

 

Kiszáradás


A fáradtság jele lehet a kiszáradásnak. Az emberi test kb. 75 százaléka víz. Akár egésznap tanulsz az asztalnál, vagy délelőtt tanulsz, délután meg valamilyen edzésen vagy, akkor is szüksége van a szervezetednek a folyadékra, mert csak így képes megfelelően működni.

Tipp: Ne várd meg, amíg szomjas leszel, mert akkor már kiszáradtál. Óránként mindig igyál meg legalább két pohár vizet. Az edzés ideje alatt még többet igyál. Minél több vizet iszol, annál világosabb a vizeleted. Talán így a legegyszerűbb ellenőrizni önmagadat.
Szívbetegség


Ha úgy érzed, hogy futás vagy bármilyen más edzés közben fáj a mellkasod és állandóan fáradt vagy, beszélj az orvosoddal. A szívbetegség, mint a cukorbetegség, nem csak az idősekre jellemző. Nem kímél senkit.

Tipp: Életmódbeli változással, gyógyszeres kezeléssel és terápiával kezelhető a szívbetegség.

 

Éjszakai műszak

Vannak szakmák, ahol éjszaka is dolgozni kell (orvos, ápoló, több műszakos munkarend). Ekkor alvászavar léphet fel napközben. Bár még ez nem érint, de ki tudja, mi leszel, ha nagy leszel.
Tipp: A napközbeni alvást segítheted, ha lesötételed a szobádat, kiiktatsz minden zajforrást. Ha így sem tudsz aludni, menj el orvoshoz. Ha szüleid pont ilyen munkát végeznek, add meg nekik ezt a tippet
Ételallergia
Egyes orvosok úgy vélik, hogy rejtett ételallergia bújik meg a fáradtság hátterében. Ha fáradtabb vagy étkezés után, akkor lehet, hogy olyat ettél, amire allergiás vagy, csak nem tudsz róla. Az allergia tünete nemcsak a viszketés és a csalánkiütés lehet, hanem lehet olyan is, hogy csak a fáradtság jelentkezik.

Tipp: Menj el egy ételallergiatesztre! Ott megtudod, hogy mire vagy allergiás, és így ki tudod iktatni ezt a rizikófaktort az életedből.

 

Fibromialgia


Ha a fáradtság már több mint hat hónapja fennáll, és már akadályozz a mindennapi tevékenységedben, akkor krónikus fáradtság szindrómáról, más néven fibromialgiáról beszélhetünk. A tartós, tisztázatlan kimerültség oka lehet.

Tipp: Meg kell változtatnod a napirendedet, az alvásod időtartalmát, és kezdj el mozogni.

 

Enyhe fáradtság ellen


Ha enyhe fáradtságot érzel és kizárhatsz minden betegséget, akkor a leggyorsabb megoldás, a testmozgás. Ha csupán heti három alkalommal 20 percet futsz, sétálsz vagy biciklizel, már sokat teszel a fáradtság ellen.
M.T.

Click here - http://fbetting.co.uk claim betfair bonus

adsense

Az oldalunkon cookiekat használunk, hogy a jövőben minél személyre szabottabb tartalmakat készíthessünk Neked.
Elfogadom a cookiek használatát az oldalon.