Az élet motorja

Van a mellkasunk közepén egy öklömnyi szerv, mely a létünk motorja, keringésünk központi szerve. Ritmusos összehúzódásaival biztosítja a nagy- és kis vérkörben az állandó véráramlást, így látja el szerveinket az élet lételemével, az oxigénnel, és minden egyéb tápanyaggal. Szívünk működését bonyolult akaratunktól független szabályozási rendszerek vezénylik, de egészségéért mégis sok mindent tehetünk.

Aerob kapacitás az erős szív a jó szív

c_400_200_16777215_00_images_stories_egeszseg_elmot.jpgTisztázzuk először az aerob szó jelentését. Egyszerűen nem más, mint az oxigén jelenlétében történő munkavégzés, vagyis az izommunkához felhasználható tápanyag nem maga az oxigén, hanem az energiaforrásként használható szénhidrátok és zsírsavak. Az oxigén csupán katalizátor, amely bár közvetlenül nem szolgáltat energiát, de nélküle nem jöhet létre aerob úton előállított energia. Az aerob kapacitás tehát a maximális percenkénti oxigénfelvevő képesség, mely az előzőeket figyelembe véve, meghatározza az energia felszabadulást munkavégzés közben.

Nyugalomban a szervezet oxigénfelvétele 250 ml/perc. Az edzett emberek nagy munkavégző képességét a percenként 5-6 litert is elérő aerob-kapacitásuk, oxigénfelvevő képességük magyarázza. Egyszerű az ok, hogy miért nőhet az oxigén felvevő képesség akár a hússzorosára is: a folyamatos megterhelés, a szívet nagyobb erőkifejtére kényszeríti, az alkalmazkodási folyamat révén - a szívizomrostok megnyúlásából és megvastagodásából adódóan - megnő a szív teljesítőképessége, az egy perc alatt továbbított vér mennyisége, vagyis a perctérfogat. A perctérfogat növekedésének következménye a percenkénti szívütések számának csökkenése, azaz a hosszabb élettartam.

Edd egészségesre a szívedet

Hiába a jó aerob kapacitás, hiába az erős és hosszú élettartamú szívizom, ha a továbbító csőrendszer, azaz az erek nem működnek megfelelően, áteresztő képességük csökken.Kezdjük mindjárt a szív sajátereivel a koronáriáknál. Ezek az erek látják el a szívet tápanyaggal és oxigénnel, a legnagyobb artériánkból az aortából erednek, a bal pitvarból való kilépés közelében, és készek arra, hogy a szív minden szegletét ellássák az életet adó vérrel. Az erek átjárhatóságát csökkenti a koleszterin, mely plakkok formájában lerakódik az érfalra, ezzel akadályt képez a vér útjában, lelassítja a keringést és a vérrögképződésnek tökéletes talajt biztosít, vagy éppen a máshol keletkezett trombusok a szűk érterületen megakadnak, és embóliát okoznak. Minden érben hosszútávon katasztrofális következményekkel jár a koleszterin plakkok kialakulása, de a koronáriák olyan speciális artériák un. végartériák, melyek szűkülete súlyos oxigénhiányos anginás rohamhoz, elzáródása pedig szívinfarktushoz vezet.

Mi okozhat koleszterinemelkedést?Többek között az egészségtelen táplálkozás, a magas koleszterin tartalmú ételek, ilyenek a belsőségek, zsíros húsok, a tojás sárgája, szalonna félék.

Viszont vannak olyan ételek, táplálék-kiegészítők, melyek egészségesen tartják, vagy javítják a szív állapotát.

·       Barna rizs:meggátolja az angiotensin II nevű fehérje működését – ez a protein tehető ugyanis felelőssé a magas vérnyomás kialakulásáért, mert az artériákat szűkíti.

·       Áfonya:csökkenti az artériák meszesedését

·       Az omega 3- és 6 zsírsavak (tengeri halak, lenmagolaj, repceolaj):segítenek beállítani a vér helyes koleszterinszintjét, lassítják az érelmeszesedés kialakulását, csökkentik a szívbetegségek kockázatát, valamint erősítik az immunrendszert.

·       Zöldségek, gyümölcsök:A bennük lévő rostok, megkötik a koleszterint, vitamin tartalmuk növeli a szívsejtek élettartamát

·       L-karnitin:Javítja a szívizomzat összehúzódásának erősségét

·       C-, és E vitamin:antioxidáns hatásukkal, a szabadgyököket megkötik ezzel védik a szív életfolyamatait.

·       B6 vitamin:mely a homocisztein nevű aminosav lebontását segíti, ezzel az érelmeszesedés kockázatát csökkenti.

Természetesen sok tényezőt nem tudunk befolyásolni a szívünk egészségével kapcsolatban. Ilyen tényező az, ha valaki férfi. Vagy hasonlóan nem lehetünk hatással arra, hogy hova születünk, mert vannak olyan világrészek ahol a kardiovaszkuláris betegségek előfordulása gyakoribb. Szintén növeli a kockázatot, ha valakinek az édesapja 55 éves kor alatt vagy az édesanyja 65 éves kor alatt szenvedett el szív és érrendszeri betegséget. Ezek azok a tényezők, melyeken nem tudunk változtatni, viszont ha lecsökkentjük azokat a rizikófaktorokat, amik tőlünk függnek, akkor azzal jelentősen csökkentjük a betegségek kialakulásának valószínűségét.

 

Haris Éva

 

Click here - http://fbetting.co.uk claim betfair bonus

adsense

Az oldalunkon cookiekat használunk, hogy a jövőben minél személyre szabottabb tartalmakat készíthessünk Neked.
Elfogadom a cookiek használatát az oldalon.