Boldogságra várva

Tudomásul kell vennünk, hogy lelki fejlődésünk útján csak az öröm, a boldogság apró mozaikjaiból építkezhetünk, s ha nem vagyunk nyitottak, fogadó készek e kicsiny morzsákra, akkor bizony üres marad a tarisznyánk. Az öröm mellett persze bánatcseppek is kerülnek poharunkba, de hogyan is tudnánk értékelni a jót, ha nem lenne mihez viszonyítani?

Mihez képest lenne jó a jó?
Fontossági sorrendet nem képezve – hiszen ez mindenkinél más és más – tekintsünk át néhány alapvető örömforrást, mert van belőlük bőven:

1. A létfenntartáshoz kapcsolódó örömök: a kedvenc ételünk, egy ínyenc lakoma, egy pohár gyöngyöző ásványvíz, vagy csak egy korty a szomjazónak, s egy falat bármilyen étel az éhezőnek. Ide tartozik a ruhánk, melyben jól érezzük magunkat, puha takarónk, melybe beburkolózhatunk, s a kályha hívogató melege a hideg télben.
2. A fajfenntartáshoz kapcsolódó örömforrásaink: a szerelem és a szexualitás, egy bensőséges párkapcsolat, a boldog családi élet, gyermekeink születése és fejlődése.
3. A pozitív énkép, helyes önértékelés, saját teljesítményünk értékelése, elismerése, a jól végzett munka öröme, belső elégedettség és béke.
4. Valamilyen érték létrehozása tanulás, munka, alkotó-művészi tevékenység során.
5. Teljesítményünk külső elismerése, visszaigazolása a környezettől, társaink elismerő szavai, a siker megélése.
6. Interakciók, hiszen az ember társas lény: a jó barátok, egy őszinte beszélgetés, társasági élet, a közösséghez tartozás élménye.
7. Mások önzetlen segítése révén önmagunkon is segítünk, s megerősödhetünk, önmagunkra találhatunk. Itt is működik a „jó tett helyébe jót várj” elv, bár a segítség nem mindig viszonosság alapján, hanem legtöbbször máshonnan, váratlanul, egy harmadik féltől érkezik hozzánk.
8. A szépség észlelése – járjunk nyitott szemmel, vegyük észre környezetünkben mindazt, ami szép, amiben gyönyörködni lehet. Az élet, a világ számtalan apró csodát tár elénk, nem kell egyebet tennünk, mint átadni magunkat a látvány élvezetének, ebből jócskán töltekezhetünk!
9. Örömérzést kelthet az intenzív mozgás, a torna ugyanis „boldogság-hormonokat” szabadít fel az agyban. Ugyanezt teszi egy kevés (!) csokoládé is.
10. Az orbáncfű (és más, hasonló energo-informatikai forrás) úgy ad örömöt, hogy enyhíti az örömtelenség-érzést: a búskomorságot, a boldogtalanságot, illetve a depressziót.
A tao tanítása szerint a leghosszabb út is az első lépéssel kezdődik – nézzük hát, hogyan induljuk el örömszerző és – adó utunkon!
1. Feltétel és fenntartás nélkül fogadjuk el önmagunkat olyannak, amilyenek ma vagyunk!
2. Tiszteljük, becsüljük és szeressük ezt a „mai magunkat”, tárjuk fel jó tulajdonságainkat, képességeinket!
3. Szilárdan higgyünk valamiben, bármiben ami elősegíti testi-lelki egyensúlyunkat, gyógyulásunkat!
4. Tűzzünk ki magunknak egy kicsi és teljesíthető célt, hogy jobbá váljunk!
5. Ha sikerült teljesítenünk, jutalmazzuk meg magunkat, s azonnal tűzzük ki a következőt… s aztán már csak az 5. pontot ismételgessük!

Aki ezen az úton jár, annak értelmes, fontos és szép dolga van (a divatos 3L: a life-long learning ez); az soha nem lesz öntelt vagy önző, s így mindenkinek jobb társa, partnere, szomszédja, riválisa: ellenfele (és nem ellensége) lesz.
Idős korunkban visszatekintve akkor lesznek szép, örömteli emlékeink, ha életünk minden napján tudatosítjuk az öröm átélését, amely akkor válik emlékké, ha megnevezzük magunkban mindazt, ami jó. Lassítsunk, álljunk meg egy pillanatra „megörökíteni” az örömöt.

dr. Csíky Antal

Click here - http://fbetting.co.uk claim betfair bonus

adsense

Az oldalunkon cookiekat használunk, hogy a jövőben minél személyre szabottabb tartalmakat készíthessünk Neked.
Elfogadom a cookiek használatát az oldalon.