A futás bizony hasznos!

Ki gondolná, hogy a rendszeres futás hatására nem csak edzettebbekké, ellenállóbbakká, kitartóbbakká válunk, hanem még boldogabbak is leszünk? Tudományos vizsgálatok eredményei fényt derítettek a rendszeres futás testi elégedettséget fokozó hatására is.

c_400_200_16777215_00_images_stories_Sport_futbizhasz.jpgNapjainkban a futás, kocogás népszerűsége növekvő tendenciát mutat, amely főleg praktikusságának köszönhető: szinte semmi felszerelést nem igényel, csak egy jó futócipőt. Bárhol (városban, faluban, tengerparton, focipályán, stb.) végezhető, hiszen majdnem mindenhol találhatunk olyan területet, ahol kicsit átmozgathatjuk magunkat egy fél-egyórás kocogással, futással. Nem kötött életkorhoz és nagyon sokféle edzettségi szinten is élvezetes lehet. Vannak, akik soha nem kedvelték a futást, mások 60 éves koruk után kezdték, s azóta nem tudnak nélküle élni. Olyanok is akadnak, akik viszont mindig kedvelt mozgásformaként tekintettek rá. Sokan a naptárra nézve vagy az ablakon kitekintve legyintenek most: ilyenkor már hideg van a szabadtéri futáshoz. Pedig nem: ha megfelelő (de nem túl meleg!) öltözékben tesszük, még immunrendszerünket is eddzük a kinti sporttal!

Kocogás vagy futás?

  • futásnak a legalább 8km/h vagy annál gyorsabb iramot nevezzük, míg
  • a kocogás a 8km/h alatti tartományba esik.
  • az intenzív gyaloglótempó kb. 6km/h-s sebességet takar.

c_400_200_16777215_00_images_stories_Sport_futbizhasz2.jpgAz elégetett kalória nem csak a futási sebességtől függ, hanem testtömegünktől és természetesen edzettségi szintünktől is. Egy 70 kg-os egyén pl. 8km/h iram mellett óránként kb. 460 kalóriát éget el, amely nagyjából megfelel egy tábla csokoládé energiatartalmának. Ha az iram 10km/h, akkor kb. 600 kcal-t, ha 12km/h-ra emelkedik a sebesség, akkor egy óra folyamatos futással kb. 800 kcal-t használ fel a szervezete. A 800 kcal egy nagy magyaros pizzának vagy 3 szelet dobostortának vagy másfél adag töltött káposztának felel meg. A hosszantartó (legalább 50 perc folyamatos) sportbeli erőkifejtés mellett a fáradással szembeni ellenálló-képességet állóképességnek nevezzük. Edzettségnek hívjuk a szervek, szervrendszerek alkalmazkodását a fizikai terheléshez. Rendszeres futás hatására egy sor alkalmazkodási folyamat indul el a különféle szervekben, szervrendszerekben. Először a szív-érrendszer adaptálódik, amelynek során a szív nagyobb erővel húzódik össze, így egyszerre több vért tud a keringésbe pumpálni, több oxigént tud a szövetekhez, sejtekhez eljuttatni. Mindez igen kedvező élettani változásokhoz vezet. A szív-érrendszer alkalmazkodása a rendszeres futás megkezdése után már 4-6 héttel bekövetkezik.

  • Rendszeres futás hatására nem csak az aerob állóképesség nő, hanem
  • számos anyagcsere- (vérzsír-paraméterek kedvező változása, cukortolerancia, etc.),
  • légzőszervi,
  • kiválasztó-rendszeri,
  • hormonális és
  • idegrendszeri változás is bekövetkezik.
  • Az agy endorfin hormont szabadít fel, amely boldogságérzetet vált ki. Létrejöttét a futás kezdetétől számított 35-45. percre teszik, és a futás abbahagyását követően még egy ideig - akár órákig is - megmarad.
  • Javul a stresszhelyzet-megoldó- és a monotónia tűrő képesség is, mely tulajdonságokra vitathatatlanul nagy szükség van a rohanó mindennapokban.
  • A testről alkotott kép is javul, amely befolyásolja énképünket és a világhoz fűződő kapcsolatunkat. 

Természetesen, ahogy minden földi jóval, a futással kapcsolatban is fő a mértékletesség, mivel számos krónikus ízületi sérülést eredményezhet, sőt még úgynevezett fáradásos törést is. Éppen ezért nagyon lényeges a fokozatosság szabályait követni, vagyis óvatosan kell emelni a futás időtartamát, majd később intenzitását. Soha ne hagyjuk ki a bemelegítést, levezetést és a futás utáni nyújtást sem!

 

Click here - http://fbetting.co.uk claim betfair bonus

Az oldalunkon cookiekat használunk, hogy a jövőben minél személyre szabottabb tartalmakat készíthessünk Neked.
Elfogadom a cookiek használatát az oldalon.